Fond 0007 - Magyar Hajó és Darugyár Váci Gyárának (1962-ig Dunai Hajógyár) iratai

Open original Digitális objektum

Azonosítási adatcsoport

Jelzet

HU VVL XXIX-0007

Cím

Magyar Hajó és Darugyár Váci Gyárának (1962-ig Dunai Hajógyár) iratai

Dátum(ok)

  • 1953–1962 (Keletkezés)

Leírási szint

Fond

Terjedelem, adathordozók

0,33 ifm

Kontextusra vonatkozó adatcsoport

Iratképző neve

(1962 - 1985)

Szervtörténet

1953-ban a Vácott a Duna bal partján az Alumínium- és Horganyfeldolgozó Vállalatra alapozva egy új hajóépítő üzem jött létre a Dunai Hajógyár és ezen a néven működött 1962-ig. Ez a gyár az alumínium hajóipari feldolgozására rendelkezett be. Kezdetben számos alumínium testű ladikot, csónakot és vitorlás hajót készítettek. Az alumínium ötvözetből készült vízi járművek anyagát a Fémipari Kutatóintézettel közösen fejlesztették és ezzel szakmai körökben is komoly elismerést váltottak ki. Az igazi feladat azonban, amely ezután a gyár fő profilját képezte a vízibuszok építése lett. Az első vízibusz a 301/1. típusszámú 150 személyes TIHANY 1956-ban készült el. A hajó 25 m hosszú, 5 m széles volt és 2 db 85 LE-s Csepel diesel-motor hajtotta. A jól ismert vízibuszok mind a Dunán, mind a Balatonon alkalmazásra kerültek és számos országba exportálták is őket. Ezek a hajók közúton is szállíthatóak voltak, így több olyan zárt víztározón és tavon is megjelentek, ahová egyébként vízi úton nem juthattak volna el. 1956 és 1962 között 44 db. készült belőlük. A Hajógyár 1953-tól a Folyami Flottilla részére is épített alumínium hajókat. Ez a típus az AN-2 nevet kapta. A 13 m hosszú, 3 m széles aknamentesítésre és telepítésre tervezett hajókat szintén Csepel diesel-motorokkal szerelték fel. Ezekből több, közel 40 darab áll szolgálatba a 60-as évek elejéig. Érdekesség, hogy a hajógyár sólyája sosem készült el. A hajótesteket kocsira rakva szállították a vízpartra, ahol úszódaruval emelték őket vízre.
Az alumínium testű hajók építésére szakosodott váci Dunai Hajógyár is része lett a Magyar hajó és Darugyárnak (MHD) Váci Gyáregység néven 1962-ben. A gyár próbaképpen a vízibuszoknak két tengeri változatát is elkészítette. Ezek HÉVÍZ és KESZTHELY néven váltak ismertté a Balatonon. Újdonság volt, hogy ezeken a hajókon a zárt utasterek mellett egy nyitott felső fedélzet is kialakításra került. A hajókat két egyenként 150 lóerős motor hajtja és befogadóképességük a folyami típus 150 férőhelyével szemben 220 fő. A váci gyár másik jellegzetes terméke az alumínium tengeri mentőcsónak lett. E csónakok már evezők helyett kézzel és lábbal hajtható csavarral voltak felszerelve. A hajógyár motorcsónakjai közül a NIXI típus volt a legismertebb 2 és 4 személyes kivitelben készültek. A két személyes csónak 3,7 m hosszú volt és mindössze 107 kg-ot nyomott. A jóval olcsóbb műanyag csónakok térhódítása azonban a hajógyártást gazdaságtalanná tette Vácott. Ettől kezdve az üzem felhagyott a hajóépítéssel és profiltisztítás során fém konténereket gyártására szakosodott. Vácott a gyár harminc éves működése alatt 77 vízibusz épült, amelyek a hazai vizeken túl eljutottak többek között Velence lagúnáiba és Afrika nagy folyóira is.
A motoros kishajók és vizibuszok iránti kereslet csökkenése a gyártmányszerkezet részbeni megváltoztatására kényszerítette a gyárat. Így került sor 1955-ben a gyár életében egészen újszerű motorkerékpár-oldalkocsi gyártásra. Ez az eddigi egyedi és kissorozatú gyártás helyébe a tömeggyártás bevezetését kényszerítette az üzemre. Az oldalkocsi-gyártás folyamata egyes szakaszokon zárt szalagokat alkotott. Technológiailag igen nagy erőpróba elé állította a gyárat, mert az alumínium lemezek sajtolásának szinte valamennyi módszerét alkalmazni kellett. A szerszám kialakításától, a szükséges anyagráhagyásokon keresztül, a ráncfogó nyomásának helyes beállításáig, amitől függött, hogy az anyag szakadás és túlöblösödés nélkül töltse ki a formát, számos kísérletet és tapasztalt szakemberek verejtékes munkáját igényelte. Ebben a munkában és a hajóépítés eddigi sikereiben is Guti Lajos rajzpadlásmester és Halász Kálmán üzemvezető jártak az élen. Hogy ez a gyártás mennyire az egyes személyek rátermettségén múlott, mutatja, hogy a gyár által később külső vállaltnál rendelt, újabb oldalkocsitípus szerszámai sohasem hozták meg a várt eredményt.
Az oldalkocsi gyártás 1957-től kezdve a gyár kapacitásának egyre nagyobb részét vette igénybe és a 60-as években már évi 10-20000 darabot készítettek. A gyártás 1975-ben fejeződött be és az addig gyártott oldalkocsik száma meghaladta a 260.000 darabot. Ennek túlnyomó része exportra készült, amit az is segített, hogy az oldalkocsik csővázát különböző külföldi motorkerékpárokhoz illeszthető változatokban gyártották.
Amikor a motorkerékpár-gyártás leállt, megszűnt az oldalkocsi-készítés is, helyette konténereket állítottak elő, aztán a kilencvenes évek elejére mindenféle ipari tevékenység megszűnt.

A megőrzés története

Levéltárba kerülés/Gyarapodás

A tartalomra és a szerkezetre vonatkozóadatcsoport

Tárgy és tartalom

  1. doboz
    Mérleg, IV. n év és éves 1953
    Mérleg, III–IV. n. év és éves 1954
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1955
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1956
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1957
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1958
  2. doboz
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1959
    Számszerű mérleg, I–III. n évi 1959
  3. doboz
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1960
    Mérleg, I–IV. n év és éves 1961
  4. doboz
    Mérleg, II–IV. n év és éves 1962
    Havi termelési jelentések 1953

Iratértékelés, selejtezés, tervezés

Jövőbeni gyarapodás

Leírási egység szerkezete

A hozzáférésre és használatra vonatkozó adatcsoport

Jogi helyzet

Reprodukciós korlátozások

Nyelv

  • magyar

Anyag írásrendszere

Nyelv és írásrendszer megjegyzések

Fizikai jellemzők, technikai követelmények

Segédletek

Raktári nyilvántartás.

Generált segédlet

Kapcsolódó anyagokra vonatkozó adatcsoport

Eredeti példányok léte és őrzőhelye

Másolatok léte és őrzőhelye

Kapcsolódó leírási egységek

MNL Országos Levéltára:
XXIX-F-412 Dunai Hajógyár (1954 - 1962) iratai:

  1. tétel Szervezeti és működési szabályzat (hiányos) (1960)
  2. tétel Pénzügyi tárgyú levelezés főhatóságokkal, feljegyzések, kimutatások (1956-1958)
  3. tétel 1959. évi pénzügyi terv (1958)
  4. tétel Árvetések és pénzügyi elszámolás 1959-re (1958)
  5. tétel Pannónia motorkerékpár-oldalkocsi (OK2) árvetése (1956-1957)
  6. tétel Teher-oldalkocsi (TOK) árvetése (1956-1957)
  7. tétel 150 személyes alumínium motoros hajó (301) árvetése (1956-1958)
  8. tétel 25 személyes alumínium tengeri mentőcsónak (508) utókalkulációjának műszaki elemzése (1956)
  9. tétel OK3 motorkerékpár-oldalkocsi szintetikus festésének technológiája (1958)
  10. tétel Az 1954. évi általános (rendszeres) vizsgálat iratai (1954)
  11. tétel Az 1956. évi mérleg revíziója (1957)
  12. tétel Az 1959. évi általános (rendszeres) vizsgálat iratai (1959)
  13. tétel Az 1959. évi mérleg felülvizsgálatának iratai (1960)
  14. tétel Az 1960. évi általános (rendszeres) vizsgálat iratai (1960-1961)
  15. tétel Az 1960. évi mérleg felülvizsgálatának iratai (1961)
  16. tétel 1961. évi technológiai terv (1960)
  17. tétel 1962. évi technológiai terv (1961)
  18. tétel 3 éves fejlesztési terv (1958-1960-ra) (1957)
  19. tétel Távlati fejlesztési tervek, profilátvétel: feljegyzés a Kohó- és Gépipari Minisztérium Hajóipari Igazgatóságának műszaki osztálya részére (1958)
  20. tétel 1954. IV. negyedévi és éves számszerű és szöveges mérlegbeszámoló (1955)
  21. tétel 1955. IV. negyedévi és éves számszerű és szöveges mérlegbeszámoló (1956)
  22. tétel 1956. I. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1956)
  23. tétel 1956. IV. negyedévi és éves számszerű mérlegbeszámoló (1957)
  24. tétel 1957. II. negyedévi számszerű mérlegbeszámoló (1957)
  25. tétel 1957. IV. negyedévi és éves számszerű mérlegbeszámoló (ceruzás példány) (1958)
  26. tétel 1958. évi szöveges mérlegbeszámoló (1959)
  27. tétel 1959. I. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1959)
  28. tétel 1959. II. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1959)
  29. tétel 1959. III. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1959)
  30. tétel 1960. I. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1960)
  31. tétel 1960. II. negyedévi szöveges mérlegbeszámoló (1960)
  32. tétel 1961. évi szöveges mérlegbeszámoló (1962)
  33. tétel 1962. I. negyedévi számszerű mérlegbeszámoló (1962)

XXIX-F-186 Magyar Hajó- és Darugyár (Ganz Danubius Hajó- és Darugyár) (1959-1992), benne:
XXIX-F-186-d Váci gyáregység (1962-1987) iratai:

  1. tétel Gyáregységvezetõi utasítások (1962-1980)
  2. tétel Pénzügyi és kereskedelmi igazgatói rendelkezés (1965)
  3. tétel Gyáregység (Vác) története (d. n. (dátum nélküli))
  4. tétel Pártiratok (1967-1982)
  5. tétel Termelési tárgyalás jegyzõkönyve (1987)
    6/1. tétel Termelésirányítás (levelezés a központi gazdasági igazgatósággal) (1970-1980)
    6/2. tétel Termelésirányítás (levelezés a központi gazdasági igazgatósággal) (1981-1987)
  6. tétel Mûszaki értekezlet (gyáregységi) jegyzõkönyve (1963)
  7. tétel Fõmérnöki értekezletek (1975-1987)
  8. tétel Újítási iratok (1977-1985)
  9. tétel Tervfeladatok megvitatásának értekezlete (1962)
  10. tétel Éves intézkedési tervjavaslat (1964)
  11. tétel Éves várható eredményrõl gyáregységi jelentések (1986)
  12. tétel Termelési tervek és kimutatások (táblázatokban) (1964-1965)
  13. tétel Ötéves tervek iratai (1980-1986)
  14. tétel 1965-66. évi összesített terv (tervezet) (1964)
  15. tétel Gyáregység perspektivikus fejlesztési terve (1971)
  16. tétel Exportgazdaságossági számítások értékelése (1963-1966)
  17. tétel Gazdálkodási beszámolók (1964-1968)
  18. tétel Éves rendes ellenõrzések (1963-1965)
  19. tétel Témavizsgálatok (fotókkal illusztrálva) (1962-1965)

Megjegyzések adatcsoport

Alternatív azonosító(k)

Kapcsolódási pontok

Téma kapcsolódási pontok

Hely kapcsolódási pontok

Név kapcsolódási pontok

Műfaji Kapcsolódási pontok

Ellenőrző adatcsoport

Leírási azonosító

Intézmény azonosítója

Vác Város Levéltára

Felhasznált szabályok és/vagy előírások

Állapot

A leírás részletezettségi szintje

A leírás készítésének felülvizsgálatának törlésének ideje

Nyelv(ek)

Írásrendszer(ek)

Források

Digitális objektum (Mester) jogi státusz adatcsoport

Digitális objektum (Referencia) jogi státusz adatcsoport

Digitális objektum (Bélyegkép) jogi státusz adatcsoport

Gyarapodási adatcsoport

Kapcsolódó témák

Kapcsolódó személyek és szervezetek

Kapcsolódó műfajok

Kapcsolódó helyek